Arkiver for søndag, 23 november, 2008

Blinketi-blink

Posted in seiling with tags on søndag, 23 november, 2008 by NajadC

Så har man da vært gjennom kravene til båtførerprøven. En prøve-eksamen ble det jammen også. Fikk 4 feil av 50 spørsmål. Man tåler 10 feil, altså ser det bra ut. Jeg kunne tatt prøven i dag og tror nok jeg hadde bestått, men velger å la stoffet synke litt til uti uka da det blir arrangert prøve igjen. Det er noen sjømerker jeg ikke helt har fått lagret «på disken» enda. Dessuten er det greit å få litt søndagsfri.

Men kurset var morsomt, og kursleder flink så da har det igrunnen vært helt greit å sitte på kurs store deler av helga. For meg som kan null, niks og ingenting har det avgjort vært nyttig. Ikke desto mindre så forbauser det meg litt at ikke flere stryker med hvert år, når man ser på hvor mye som faktisk kan gå galt til sjøs. Bare det å holde rede på sjømerker og fyrlykter rundt om på kysten krever jo at man har vært borti det. Det er ikke alt der man skjønner automatisk, selv om det ikke er spesielt vanskelig å lære heller. Og fram til nå har jo ikke båtførerprøven vært obligatorisk for hvermansen.