Sommer og sol – og bjørk

Japp. Dette har altså ikke noe med seiling å gjøre  i det hele tatt – kun indirekte. Sommeren har åpenbart begynt  å banke på og noen av oss (les:jeg) sitter innestengt og er takknemlig for at jeg har varmepumpe som kan kjøres i revers. Jeg har nemlig store vinduer som vender «mot sola». Bortsett fra seilentusiasmen så er jeg egentlig ikke noe utendørsmenneske, men disse få ukene om våren ønsker jeg meg virkelig friskluft  i lange baner. Slik er det når det er noe man ikke kan få. Dvs. jeg kan jo, men vet at når NAAF pollenvarsling viser kraftig og ekstremt kraftig spredning, så blir det rett og slett bare snørr og gørr og kløende øyne av å vise seg utendørs – til tross for dagens dose med Citrizin (allergimedisin). Heldigvis er jo bjørk en snill pollenallergi å ha for det går i det minste fort over. 2-3 uker så er jeg i farta igjen. Nå har det vart i en drøy uke, så jeg regner med at fra neste helg kan jeg begynne å tenke på å stikke nesa utendørs igjen.

Forresten…. Det er sannhet med modifikasjoner at jeg sperrer meg helt inne. Hvis bare lokkematen er bra nok (og STOR nok) så viser jeg meg utendørs. Her om dagen hadde vi anløp av et cruiseskip og det er ikke hverdagskost, så jeg måtte ut og ta en titt da hun skulle ut igjen. (Pollenspredningen er da også mindre hissig om kvelden…. )

Skip på vei ut.

Og  -OK- det er ikke seilskip, men var vel verdt å vente en liten time på likevel. Blir alltid imponert av slike ting som «stort skip i trange farvann». Jeg fatter ikke at de får det til. Dagen etter anløpet kunne jeg lese i lokalavisa at de hadde hatt slepebåt tilstede for å hjelpe til med manøvreringen (det så jeg forresten ved selvsyn), men at det ikke hadde vært nødvendig med hjelp. De klarte seg så fint selv, så….

Legg igjen en kommentar