Arkiver for mandag, 15 juni, 2009

Utstyrshysterisk, jeg…?

Posted in seiling on mandag, 15 juni, 2009 by NajadC

Næhæi… ikke jeg nei. Jeg har alltid sett med skepsis på dem som skal ha siste, fineste og dyreste utstyr av alt når de bare er dilletanter i en aktivitet. Sånn som jeg.

Hvordan kan det da ha seg at jeg i fjor endte opp med flunkende ny seilerbukse av merket Musto? (Nei, jeg reklamerer ikke med hensikt og er slett ikke ansatt der….) Vel, hovedgrunnen da var nå at etter en seiltur i særdeles øsende regnvær så konstaterte jeg tørt (og det var det eneste tørre ved den anledningen) at våt stump forringer seilopplevelsen betraktelig.

Det er et godt argument, ikke sant?

Bare prøv neste gang regnet øser ned.

Men i dag sliter jeg med rettferdiggjøringen. Jeg har nemlig handlet sko. Og etter sigende (utsagn fra kollega som er ivrig seiler) så er   Sebago det eneste som er verdt å ha på beina i båt. Logisk sett skjønner  jeg jo at det er en overdrivelse, men når de nå faktisk hadde merket i en skobutikk ikke langt fra der jeg bor så ble det nå bare sånn. Tror det er ca. denne jeg har, men i blå variant (fin var den jo også).

Min nye sko - sånn omtrent

Min nye sko - sånn omtrent

Så nå skammer jeg meg litt. Tenk at jeg faller så lett i utstyrshysterifella…

På den annen side er det jo sko, og i mitt hjem går sko på en litt annen handlekvote enn mange andre ting. Dessuten har jeg slitt litt med mine kjære joggesko (Nike gore tex) for sålen er så tykk med all støtdempingen sin at jeg føler jeg ikke får kontakt med dekket. De sklir på ingen måte (mange tester foretatt), men jeg føler meg likevel som en variant av «Bambi på isen».

Håper bakkekontakten blir bedre med nyanskaffelsen

(Men jeg er litt flau over meg selv likevel….)