Dyr dag

Noen dager er dyrere enn andre. Dette er en slik. Fra før jeg kjøpte båt har jeg vært innstilt på at den skal være så lett å håndtere som bare mulig, så jeg har hatt planer om å få installert selvslående fokk på den. Har vært i kontakt med et firma om saken, og de mente det gikk an, så i dag bestemte jeg meg for å la det stå til.

 

Jeg bevilget meg en dags avspasering fra jobb (greit med de overtidstimene jeg hadde siste måned 😉 ) og dro av sted for å ta praten ansikt til ansikt, ikke på telefon. (PS: Liker IKKE telefoner.) Etter litt leting fant jeg fram. GPS lokaliserte stedet, men butikken lå litt skjult bak en annen forretning så jeg måtte faktisk lete litt, men det ordnet seg.

 

Jeg ble tatt vel i mot. Jeg tror kanskje han som driver firmaet synes det er litt morsomt med en dame som er seilbåteier. Han husket meg i allfall, om enn med feil navn. «Navnet er feil, men ellers har du helt rett», sa jeg, «jeg tror nemlig du brukte det navnet på meg sist vi snakket sammen også.» Det viste seg imidlertid at planene om selvslående fokk gikk rett til bunns. Det var fullt mulig å bygge det inn, men skinna som fokka skal «slå» på var aldeles totalt svinedyr. Drøye 8000 kr for moroa. Det smaker mer enn det koster. I en båt som er så liten at jeg omtrent rekker fra ene vinsjen til den andre uten å lette på rumpa, så virker det litt….unødvendig, for i tillegg ville jo omsying av seil og montering og alt mulig slikt kommet på.

 

Jeg droppet planen!

 

Men det ble handel likevel, for jeg VIL (med store bokstaver) ha rullefokk. Det å drive og balansere ytterst  i baugen for å ta ned og få opp seil er en ting når det er flat sjø, men å gjøre den operasjonen mutt putt alene og med litt skvalp i tillegg har jeg ikke sett fram til. Jeg har ingen ønsker om å inngå i drukningsstatistikken. Så vi forhandlet  om rulleforstag og omsying av fokk  i stedet. Det måtte jeg uansett gjort. Prisen var grei og montering kan om nødvendig foretas her hjemme. Sistnevnte er bra ting, for jeg synes å få båten hit og få den klar både for vinter og høst, så jeg ville ikke mase noen avgårde for å få følge til seilfirmaet – og siden jeg ikke har fått vært utpå alene med seil oppe enda, så ville jeg ikke hatt lyst til å ta den turen alene enda. Gi meg et par år, så kanskje….?

Men mens jeg fikk oppgitt pris og estimert arbeidstimer, så begynte hjernevinningene å svirre litt igjen. Ved montering av rulleforstag så må de opp i masta. Når de først er der oppe så kan de jo montere en «lazy jack» også?  Jeg spurte, og joda, klart de kunne. Nye prisestimater kom til og jeg lot meg glatt «overtale» til å kjøpe en lazy bag i stedet, når jeg først skulle få montert noe. Det er lettere å bare samle seilet i et trekk som allerede er der, enn å først drive intensiv bretting mens seilet flyter ut over hele dekket, for så å hekte på «blekkspruten» og til sist feste trekket. Dovenskapen tok meg.

 

Til syvende og sist ble det en del tusenlapper på den turen, men da får jeg også en båt som er rimelig lett å håndtere alene. Jeg har grudd for det å minske seilareal alene om det skulle blåse opp, og for å pakke sammen storseilet i sprelske vindkast. Nå blir de arbeidsoperasjonene  betydelig enklere.

 

Etter endt handel så klarte jeg ikke dy meg, jeg SMS’et  Skipperen og fikk medhold i at jeg trolig hadde fått en veldig OK pris på det jeg skulle ha gjort. *lettelse* Så fikk jeg et forslag om at vi kunne gå ned og måle temperaturen på motoren i kveld, for å se om det var noe hold i den alarmen jeg fikk forrige lørdag. Siden jeg kom hjem i anstendig tid så takket jeg ja til forslaget. Skipperen har nemlig infrarød temperaturmåler. Det har ikke jeg (ennå). Motor ble startet og vi målte. Det var nok lurt, for motoren var tilsynelatende oppe i 90 grader før kjølingen koplet inn. Det er helst litt mye etter det jeg ble fortalt. 70-75 grader er visst normalen. Men det ble da kjøling etterhvert, så mest sannsynlig er termostaten som styrer kjøling av/på litt koko. Dermed ser jeg at det blir ny telefon til motorfiksefirma på mandag. Så også litt oljesvetting på noe som muligens er en føler for oljetrykket eller noe sånt. Det kan de også kikke på. Ingen av delene er vel høydramatisk enda (vi fikk ikke alarm på noe som helst) men greit å ha det sjekket ut.

 

Så dette ble en dyr dag for meg. Men jeg er glad jeg er i gang, selv om jeg lurer på om jeg i det hele tatt får brukt båten i år også, med alle disse «fikse-tingene» som strømmer på.

 

Jeg visste det var mye jobb med båt, men jeg hadde jo håpet å få brukt den litt også…..

Legg igjen en kommentar

