Man fikser og fikser

Litt matt etter fredagens oppdagelser så sukket jeg over fenomenet frostsprengt forstag ved morgenkaffen i går. Mitt båtprosjekt er avdelingens største underholdning, så jeg tør ikke en gang tenke på hvordan det ville blitt om jeg hadde fått faenskapet (unnskyld, min kjære lille båt, mener jeg) på sjøen 😉 .

Kollega tok saken, for ikke å si telefonen, i egne hender og ringte prompte mann i seilfirma. Joda, han skulle hit i løpet av uka, så da kunne han ta med og bytte den delen som er skadd. No problemo! Bortsett fra at masta selvsagt er surret til båten.

Var!

«Vi fikser,» sa kollega, og utkommanderte en annen kollega til medhjelper.

OK…takk?

Når det bar til stykket så måtte jeg fikse jeg også. I og med at masteløftenedoperasjon skulle skje i går, så hadde ingen med stige, ergo bar det hjem i ekspressfart etter jobb for å hente min sammenleggbare. Da fant de ut at båten min er så liten at de i grunnen kunne entret via badestigen. Jaja…. Masta er ikke særlig tung, jeg har selv stått oppå båten og lempet den ned til hjelper på bakken. Man må bare holde litt styr på endene. Det er tross alt litt lengde i den. Men med mye stag som slenger rundt (surringene ble jo løsnet) så er det en annen skål. Det ble litt armer og bein, særlig fordi optimistene valgte å ikke demontere salingshornet før  nedfiring startet, med det resultat at salingshornet forvillet seg inn i lastestroppene som holder sidestøttene i krybba på plass.

Flooooooke! Og der sto jeg nede på bakken i min fineste stas (jeg hadde ikke kledd meg for sådan operasjon) og prøvde å holde masta uten å destruere min pene lysegule T-skjorte. Jadda! Med min armstyrke var jo det en enkel affære *not*. Det ble kjapp evakuering av kollega 1 fra båt, mens kollega 2 sto oppe og tviholdt….

Men det gikk. Mast ligger nå pent opplagret på bakken og venter på rep. senere i uka, så får vi se.

 

 

 

Jeg lurer forresten på hvor mange hjelpsomme kolleger som må til for å få den masta opp igjen?

Legg igjen en kommentar

