Utblåst

Jeg er ikke kjent for å ha verdens største flaks. Faktisk så blir det tull med det meste jeg gir meg i kast med på hjemmebane. Som nevnt i forrige innlegg så begynner jeg nå å få evig nok av båtlivet (OG utgiftene). I dag har en mann fra seilfirmaet vært i havna for å bytte den delen av forstaget som var ødelagt. 

Vel og bra, bortsett fra en liten ting (“One more thing”???) : wiren inni forstaget har fått seg en knekk oppe ved innfestingen og må dermed byttes den også!!!!! Det blir neppe gjort i neste uke, for å si det sånn. Seilfirmaet holder til utenbys og frekventerer ikke oss hver uke (men de skulle nå komme en tur til i løpet av sommeren…) 

Spekulasjonene når dermed nye høyder. Ble den ødelagt da vi tok ned masta (tror det egentlig ikke) eller ble den ødelagt da vi skulle måle hvor langt opp på staget forseilet egentlig går? Det kom nemlig et vindkast som slengte hele staget rundt ørene på meg (og seil ditto) så det er ikke utenkelig at det kan ha fått seg en knekk da. Bokstavelig talt. En annen sak er at stag visstnok skal tas av når båten vinterlagres, i følge dagens ekspertise. Selv skjønner jeg det ikke. Jeg kan ikke fatte at det ikke er bedre for dem å være samlet inntil masta og ligge pent strukket og surret der, framfor å bli plukket løs og krøllet sammen inne i min fem kvadratmeters bod. Det går jo bare ikke å plassere noe som skal behandles skånsomt inni der. Dessuten hadde jeg da vitterlig med meg en erfaren seiler da jeg tok opp båten i fjor, og han mente stagene fint kunne ligge slik – surret inntil masta. 

Det er ikke lett å la seg veilede når veilederne vei- og villeder i kor….

Seilsesong er dermed definitivt erklært avsluttet. Før den kom i gang. I år også….

Jeg er sur, sint, grinete og skuffet. Og ikke så rent lite forbannet heller – for godt mål. Selv kollega er enig i at det nå begynner  å ta helt av. Så mye uflaks med en båt kan ingen ha. Jeg har alltid hørt at båt er ca. 30% frustrasjon og 70% fornøyelse (evt. 40/60 dersom man har uflaks).

 

Hos meg er nå tilsvarende tall oppe på 95% frustrasjon og 5% fornøyelse. 

Legg igjen en kommentar

