Kan noen selge meg en hage, mon tro?

Jeg innser at det muligens er vanskelig, særlig siden jeg i grunnen ikke vil ha hus og hage, men i blant forekommer det meg å gjøre ting….enklere.

Inntil lokalavisa her forrige dagen minnet om at båter skulle være på sjøen innen 10. juni, så hadde ikke tanken slått meg. Eller…jeg skjønner jo at man ikke skal la dem stå på felles oppstillingsplass i det uendelige, men tenkte som så at når jeg faktisk må ha den tilgjengelig for reparasjon så var det OK. Det var det altså IKKE. Fatter ikke hvordan påbudet kan ha gått meg hus forbi, for jeg pleier normalt lese det som står med liten skrift i kontrakter, og det må jo ha stått i båtplasskontrakten? Uansett ville ikke det forandret så aldeles voldsomt mye, for det staget må jo fikses, og det kan ikke fikses hvis masta står oppe.

Catch 22.

Jeg søkte straks om dispensasjon, men da noen dager var gått uten svar fra havnefogden så ringte jeg. Nope, ingen (med veldig tykk strek under ingen) får disp. Sånn er det bare. Takkskarrufaen meg ha… Det er her hagen kommer inn. De som faktisk har hage kan jo i nødsfall plassere båter (eller biler eller sykler eller…) der. I en sentrumsleilighet er muligheten til det sterkt ikkeeksisterende.

Men jeg kunne jo leie en plass hos et firma, foreslo fogden.

Jeg ble sittende som et spørsmålstegn. For to år siden da båten lå på sjøen og jeg ikke fikk den opp tidsnok pga. det årets reparasjon, for øvrig, så ringte jeg alle tenkelige og utenkelige firmaer i området og ingen kunne leie ut plass for vinteropplag av seilbåt, langt mindre bistå med opptak eller sjøsetting. Hadde ting forandret seg så mye?

Jeg ringte.

Joda, plass skulle de kunne ordne med. Flytting av båten fra der den står var litt mer kronglete. Kunne jeg vente litt så skulle de ringe opp igjen når de fikk sjekket litt. Gjett om jeg kunne vente 😉 . Ingen telefon kom, og siden dette er litt bråttom. Båt må vekk i løpet av neste uke, og til helga drar jeg på ferie og inntil da mistenker jeg det blir intensiv jobbing, så måtte jeg ha beskjed om enten/eller følte jeg. Jeg hater å mase, men ringte opp igjen.

«Vent 2 sekunder, jeg skal sjekke hva det ble til»….

«Jo, vi kan ordne det.»

Hurra!!!!

De ordner både flytting og lagring fram til neste år. Dermed slipper jeg å stresse makk på meg i neste uke. Det er en lettelse i seg selv, men i tillegg så skal man ikke se bort fra at jeg nå kan få hjelp med både opptak og sjøsetting i fremtiden. Kanskje. Det hadde i så fall vært en lettelse, for det er så tungt å skulle satse på hjelp fra snille kolleger hver gang når jeg ikke får gjort noe til gjengjeld. Det hadde vært en lettelse å kunne betalt seg ut av de «må’ene» som man må være to til, så kunne kanskje jeg konsentrert meg om det som hele tiden var ønsket, nemlig polere og seile (primært i motsatt rekkefølge), og la andre få betalt for resten av det nødvendige arbeidet.

Litt pinglete løsning, selvsagt. Med seilbåt så forventes det jo at man skal gjøre mer selv, men det nytter ikke når man er bare en og har jobb som ikke er 9-16 samt et hjem å holde orden i. Så lenge man (som jeg) ikke er den fødte mekaniker som liker å skru på duppeditter, og som ofte gjør mer skade enn gagn om jeg prøver, så er løsningen å kjøpe seg ut av noen problemstillinger.

 

Jeg krysser fingre for neste år, jeg. Kanskje muligens flokene er i ferd med å løse seg, og at denne siste skikkelige floken viser seg å ende ut som en god løsning.

 

2 kommentar to “Kan noen selge meg en hage, mon tro?”

  1. Klart det er lov å kjøpe tjenester. Det er derfor de finnes 🙂

    • Nemlig. Når noen er flinke til å flytte og oppbevare båter, så kan de få lov til det for meg. Så kan heller jeg jobbe med det JEG kan og betale dem for å gjøre det DE kan. Har jeg litt flaks så kan de nå etterhvert tilby den tjenesten som jeg hele tiden har håpet på. Da blir det veldig mye greiere å være meg til neste år. Kanskje jeg endelig kan få overskudd til å glede meg over sjøen. (På tide, spør du meg.)

Legg igjen en kommentar

