Game over! Eller «drømmen som brast»

Enhver blogg med noen grad av anstendighetsfølelse krever en avslutning. Selv uten lesere… Særlig denne som har fulgt mitt båteventyr fra A til Å. (Å inntraff før i uka.)

Båten er solgt. Uten at jeg noengang fikk brukt den skikkelig. Jeg tror det må være mitt største uflaksprosjekt gjennom tidene så det ble rett og slett for mye for meg. Seilbåt krever tid, og alt for ofte et par ekstra hender som man ikke har når man er bare én. Jeg følte det hele tiden som jeg måtte snylte på kolleger og kjente.

Bedre ble det ikke av at det firmaet jeg brukte for å bygge om riggen aldri klarte å avslutte jobben skikkelig, og de hadde en lei tendens til å ikke dukke opp når de skulle. Hadde de vært på stedet, kunne jeg alltids mast, men de holdt altså til en god del mil unna så det ble litt kronglete det hele. De skulle hele tiden ha meg til å gjøre ting for seg, hvilket stoppet på de to hendene jeg hadde (ikke fire), for jeg leide dem jo inn nettopp for å få båten operativ.

Det hjalp heller ikke at jobben min oppskalerte «travel» i 2012. Da var det hjem fra jobb mellom fem og sju så godt som hver kveld og da er det ikke mye tid igjen til båtliv, uansett om båt hadde virket eller ei. Det lille som var igjen av energi, ble brukt til nødvendig husarbeid og andre gjøremål.

Så jeg gav opp. I vår ble båten lagt ut for salg. Jeg var i grunnen litt skeptisk, for etter to år på land ser den ikke så vakker ut selv om jeg vet det ikke er noe fundamentalt galt med den. Og kosmetikk selger. Samtidig så hadde jeg ikke helt guts til å ta av presenningen heller for jeg måtte leid folk til å få den på igjen. Etter forrige innleggs basking med presenning i lange baner og kvadratmetre ble løsningen byggvarepresenning med lastestropper for å holde den fast. Det holdt i alle vinterstormer. Men nevnte presenning er forbasket tung for en person. Jeg leide hjelp.

Vel, jeg reduserte prisen deretter og allerede etter en måned hadde jeg første interessent. Han kom, så og ble skeptisk. Men absolutt interessert. Jeg hørte aldri noe mer. Interessent 2 meldte seg etter enda 2-3 uker. Ny befaring. Joda, han var interessert og motoren (som han var mest interessert i så bra ut) og selvsagt skulle han si fra hva han bestemte seg for. Jeg hørte aldri noe mer fra ham heller.

Interessent 3 var av det mer solide slaget. Han bodde utenbys og endte med å kjøpe båten usett, etter at jeg hadde prøvd å «skremme» ham vekk med alle mulige feil og mangler jeg kunne komme på. (Det er en grunn til at jeg aldri er blitt selger…) Jeg vil ikke ha på meg at jeg har lurt folk i allfall ikke bevisst, så jeg ramset opp alt det jeg kunne tenke meg noen ville reagere på. Skremselspropaganda hjalp ikke (heldigvis) så forrige uke var det formell overtakelese, og etter at han hadde sett båten så var han enig med meg: «Det er for det meste kosmetiske ting som noen pøser vann og litt polish og bunnstoff kan fikse.»

Jepp, sånn er det. Så det ble handel.

Det føles litt tomt etter 5 år med lille båten, men på den annen side er det en lettelse. Det ble jo bare dårlig samvittighet dette her. Og jeg er veldig glad for at jeg prøvde. Jeg vil mye heller ha med meg denne erfaringen, enn å sitte der og angre på at jeg ikke prøvde.

¨¨¨¨¨¨¨The end¨¨¨¨¨¨

2 kommentar to “Game over! Eller «drømmen som brast»”

  1. Så trist at det endte slik!
    Har selv seilbåt og vet hvor mye glede og opplevelser den kan gi.
    Jeg fant bloggen din akkurat nå og syntes det var interessant lesning.

    • Så hyggelig. Ja, det var trist, men av og til må man bare innse at man har tatt seg vann over hodet og gi seg mens leken er….god? Vel, den ble jo ikke så god for meg, men jeg er en erfaring rikere og båten fikk seg en ny eier som jeg tror vil ta godt vare på den. Det fortjener den.

Legg igjen en kommentar

